Mit együnk a ragyogó és egészséges mosolyért?

A különböző életmód magazinok hemzsegnek a diéta és fogyókúra tippektől. Információ áradat van egészséges táplálkozás, méregtelenítés és lúgosítás témában is. Miközben minden egyes lépésünkkel és tettünkkel odafigyelünk az alakunkra, nem szabad megfeledkeznünk arról se, hogy a különböző ételek és azok összetevői milyen hatással vannak fogaink egészségére. Azt már gyerekkorában megtanulja az ember, hogy mi az, ami árt a fogaknak. A sok édesség, a sok cukorka, sok gyümölcslé, vagy ha nem mosunk rendszeresen fogat, stb. Arról viszont szinte semmit nem hallunk, hogy milyen élelmiszerek egészségesek a fogaknak.

A ragyogó mosoly és az egészséges íny titka elsősorban természetesen a megfelelő fogápolás. A helyes szájhigiénia fenntartása érdekében azonban a rendszeres fogmosáson túl segítségül hívhatunk bizonyos élelmiszereket is. Próbáljon meg étrendjébe beiktatni párat a következő speciális tulajdonsággal rendelkező ételek közül!

A Távol-Keletről származó, káliumban és foszforban gazdag shiitake gomba eredetileg immunerősítő hatása miatt vált közkedveltté. Modern kutatások azonban kimutatták, hogy a fogakra is jótékony hatással van. A gombában felfedeztek ugyanis egy Lentinan nevű cukrot, amely megakadályozza a baktériumok szaporodását a szájüregben.

Nem csak a gombák pusztítják a káros baktériumokat. A nyers hagyma és a wasabi (vagy másnéven japán torma) is tartalmaz olyan összetevőket, amelyek akadályozzák a baktériumok burjánzását. A wasabiban ezek az úgynevezett izotiocianátok, a hagyma kéntartalma pedig bizonyítottan csökkenti a fogszuvasodásért felelős baktériumok számát.

Magas vastartalmával a brokkoli is egy “mosolyvédő” étel. Egy tanulmány szerint a brokkoliban található vas egy olyan védőréteget képez a fog felületén, amely ellenáll a savaknak. Hogy ez miért annyira fontos? Savas ital fogyasztása után fele olyan mértékben rongálódik a fogzománc, ha előtte brokkolit is fogyasztottunk.

Fogászat

A kálciumban gazdag ételek, mint a sajt, a levélzöldségek vagy a mandula is jót tesznek fogainkkal. A fehérjedús ételek, mint a hús, hal vagy a tojás pedig tökéletes foszfor források. Ezek az ásványi anyagok mind segítenek a fogzománc és a csontok újraépítésében.

Próbálja meg bevezetni ezeket az ételeket az étrendjébe, fogyassza rendszeresen őket, és figyelje meg a különbséget! A kiegyensúlyozott étrend betartása mellett az egészséges mosoly fenntartása érdekében javasolt a napi minimum kétszeri fogmosás, napi egyszer fogselyem használata, az étkezések közötti nassolás mellőzése és rendszeres fogászati kontrol.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.